Ole läsnä — tämän ajan mantra

Minulla on tapana saada näppylöitä hokemista, joita toistetaan kuin mantraa, mutta joita ei pureta auki. Mielestäni tämän ajan trendikäs hokema on ”ole läsnä”. Reilun kymmenen vuoden perspektiivillä sanoisin, että viime vuosina aina vain enemmän puhutaan läsnäolon merkityksestä. Tähän varmasti vaikuttaa kaikki sähköiset härpäkkeet, jotka varastavat huomiotamme jonnekin toisaalle.

Kun koulutan työyhteisöjä, esimiehiä tai asiakastyötä tekeviä ja puhumme vuorovaikutuksesta, läsnäolo nousee nykyään aina esiin. Kirjaan sen ylös fläppitaululle ja sitten esitän kysymyksen:

Mitä oikeastaan tarkoittaa läsnäolo?

Lukijani siellä ruudun toisella puolella, mitä sinä vastaisit?

Aivan, näin moni muukin vastaa: ”Laitetaan puhelimet, tabletit ja läppärit pois ja keskitytään puhujaan.”  Laiteiden sivuun siirtäminen ja keskittyminen ovat olennainen alku, mutta vain alku. Jos vain se takaisi läsnäolon, olisivat ihmiset aikana ennen mobiililaitteita olleet aina läsnä. Näin tuskin on ollut. Läsnäolo on kokonaisvaltaista vuorovaikutusta. Puheemme ja sanaton viestintämme osoittavat kiinnostusta puhujaa ja tilannetta kohtaan.

Läsnäolo koostuu ainakin näistä asioista:

  • Katseemme ja asentomme ovat kohti puhujaa.
  • Annamme puhujalle palautetta nyökkäämällä tai myönteisillä hymähdyksillä.
  • Kuuntelemme aktiivisesti.
  • Osallistumme keskusteluun kysymyksillä ja kommenteilla.
  • Liikehdintämme on maltillista ja olemme ankkuroineet itsemme juuri tähän hetkeen.

Nämä samat ohjeet ovat sovellettavissa myös esiintymistilanteisiin. Esiintyjän kannattaa antaa enemmän painoarvoa läsnäolon rakentamiselle kuin PowerPoint -kalvoihin. Tästä aiheesta lisää ensi viikolla.